„A városi fiatalok körében egyre inkább trendi biciklizni, és szerencsére ma már olyan a kerékpárutak kiépítettsége, hogy lehet is közlekedni a fővárosban – mondja Eisenkrammer Károly kerékpárversenyző, több sikeres szakmai program vezetője. – Körül kell nézni az országban, ezerszámra vannak biciklik a korlátokhoz lakatolva, mindenütt tekerő fiatalokat látni. Érdekes módon a divat nálunk nem csak a mozgásformában merül ki. A városi kerekezők között a biciklisfutárok diktálják a trendet. Számtalan ruházati kiegészítőt olyanok is használnak, akik nem két keréken járnak.”
Pontos adatok híján valószínűsíthető, hogy minden évben megduplázódik a fővárosi kerékpáros társadalom, vidéken pedig korábban is népszerű volt ez a praktikus közlekedési és sportforma. Az ELTE-n végzett felmérésből kiderül, hogy a 2009-ben regisztrált 9820 tárolóhasználat 2008-hoz képest 9,8 százalékkal nőtt.
Aki biciklire ül, tesz a levegő minőségéért is, de rekreációs hatása miatt védi az egészségét is. „Aerob, ciklikus mozgásforma, mivel ugyanaz a dinamikus mozdulatsor egymás után gyorsan ismétlődik. Edzi a szív- és vérkeringési rendszert, miután a dinamikus mozgásnak köszönhetően nagyobb mennyiségű oxigén jut el a sejtekhez. Így a rendszeres tekerők teljesítőképessége és terhelhetősége javul – és még zsírt is égetünk. Arról nem is beszélve, hogy kíméletes az ízületekkel, így nem túlzás azt állítani, hogy ez egy élethosszig tartó mozgásforma, amely jó esetben 4-5 éves kortól végigkíséri az életünket – részletezi az előnyöket Eisenkrammer Károly.
Figyeljünk rá, hogy a kormány és az ülés magassága, illetve a pedáloktól való távolság számunkra kényelmes legyen. Akik arra panaszkodnak, hogy rossz a testtartásuk a biciklin, vagy görnyedtek, állítsák be a testméretüknek megfelelő távolságot. „Átlagosan 40-50 ezer forintért már elfogadható minőségű kerékpárt vásárolhatunk, és kezdésnek ennél többet nem is érdemes rákölteni. Viszont a biztonságra ne sajnáljunk 10 ezer forintot, és vegyünk egy U-lakatot. Tanuljunk meg elindulni és megállni. Meglepő, de a kezdőknek ez gondot okoz. A forgalomban ne keressük a kihívásokat, inkább kis utcákon közlekedjünk” – sorolja a kerékpárszakértő. A szakember szerint kevesen kezelik jól a váltót. Úgy induljunk el álló helyzetből, hogy a hátsó lánckeréknél egyesben legyen a váltó (ez a váltókar a jobb kezünknél található). Elindulás után válthatunk nehezebb fokozatokra – menet közben a 70–90-es percenkénti fordulat az ideális. Kereszteződés előtt váltsunk vissza, akárcsak a gépkocsinál.
Aschenbrenner Sándor