Mindegy, csak színes legyen

A rákról sokáig úgy gondolták, hogy genetikai eredetű betegség, mára bebizonyosodott, hogy az érintettek alig ötödénél bizonyítható ez, vagyis a hátterben – persze a genetika is, de – elsősorban a helytelen életmód áll.

A mozgás mellett a tudatos táplálkozás a legjobb megelőzési mód.
A zsírban gazdag ételek feldolgozásakor például savat termel szervezetünk, amennyiben az ilyen ételek rendszeresen részét képezik táplálékunknak, testünk elsavasodhat. Ez ellen – bár ezt nehány tudományos értekezés cáfolja – tudatos lúgosítással védekezhetünk. Egészen pontosan zöldségek rendszeres és átgondolt fogyasztásával. A zöld és piros színű növényekből készült ételek táplálkozásunkba építésével akár negyven százalékkal csökkenthetjük a rák kialakulásának esélyét!

 

A zöld dicsérete

Biztosan gondol a jövőjére, akinek gyakran kerül az asztalára a keresztesvirágú zöldségekből, ugyanis számtalan kutatás azt bizonyítja, hogy ezek a zöldségfélék majdnem kétharmadára csökkentik bizonyos ráktípusok kialakulását. Különösen igaz ez az emlő esetén, de a betegség kiújulásának valószínűsége harmincöt százalékkal alacsonyabb, amennyiben több karfiolt, káposztát és kelt fogyasztunk.

Mindegy, csak színes legyen

Sokan a brokkolit tartják az egyik leghatékonyabb rákellenes élelmiszernek, azonban legalább ennyire hathatós a káposztafélék családjának szinte mindegyik tagja. Népszerűségének oka, hogy laboratóriumi vizsgálatok során ennél a növénynél mutatták ki először az indol-3-karbinol és a szulforafán nevű anyagot mint hatékony ráksejtpusztítót. Utóbbi segítségével a szervezet hatékonyabban képes kiüríteni a felhalmozódott káros anyagokat, valamint rákellenes enzimek termelésére ösztönzi a szervezetet. Polifenol-tartalma csökkenti az emlő-, a gyomor- és bélrendszeri, valamint a tüdődaganatok kialakulásának kockázatát. A benne lévő folsav csökkenti a rák kialakulásának valószínűségét, magas fitovegyület-tartalma miatt segíti a szervezet védekező mechanizmusait, ugyanakkor a benne található béta-karotin semlegesíti a szabad gyököket. 

A tenger zöldje, vagyis az alga interferon-tartalma hozzájárul a szervezet sejtjeinek építéséhez, és fokozza az úgynevezett makrofágok működését, amelyek a kórokozók bekebelezéséért felelősek. Nemrég sikerült bizonyítani, hogy a vízitorma (wasabi) csökkenti a leukémia kialakulásának valószínűségét, valamint hozzájárul ahhoz, hogy a szervezetben található antioxidánsok hatékonyabban vegyék fel a harcot a hibás sejtekkel.

A zöld teáról köztudott, hogy hatékony a daganatos betegségek megelőzősében, azonban kevesen tudják, hogy valójában melyik összetevője miatt kerülhetett be ebbe a listába. A világszerte kedvelt ital ugyanis polifenolokat tartalmaz, amelyek (erőteljes antioxidánsként) a szervezet védekezőképességét növelik, így fogyasztásával akár a negyedére csökkenhet a mellrák kialakulásának kockázata.

 

Paradicsom hagymával

A Távol-Keleten ismert gojibogyó immunrendszer-erősítő és májvédő hatása miatt több mint ötezer éve a keleti gyógyászat alapvető gyógynövényének számít. A goji 18 aminosavat, 21-féle nyomelemet, linolénsavat és béta-karotint tartalmaz. A gyümölcs az utóbbi időben került az orvoslás érdeklődésének középpontjába, miután egy Japánban végzett kutatás rámutatott, hogy a bogyó fogyasztása 58 százalékban csökkentette a tumor növekedését.

A rendszeres hagyma- és fokhagymafogyasztás az emésztőszervi rákok kialakulását csökkentheti. Elsősorban a fitovegyületnek köszönhetően, amely már a gyomorba jutva növeli a rákellenes anyagok mennyiségét  szervezetünkben. A népi orvoslás a daganatos sejtek egyik legjobb ellenszerének a fokhagymát tartja, amely elsősorban az immunrendszer erősítésével hat. Az orvostudomány is kutatta a fokhagyma titkát, és kiderült, hogy bizonyítottan csökkenti a gyomor- és vastagbélrák kockázatát. A legújabb kutatások a póréhagymában található kvercetin elnevezésű természetes antioxidáns hatékonyságára hívták fel a figyelmet. Problémát csupán a hagymaszag okozhat, ám ez ellen is létezik orvosság. A fogmosás mellett egy mentalevél, egy darabka fahéj vagy pár szál petrezselyemzöld elrágcsálása biztosan megoldást kínál erre.

Igazi jolly jokernek számít a paradicsom, mivel klorogénsav-tartalma miatt csökkenti a környezetünkben előforduló rákkeltő anyagok káros hatását, és ugyancsak érdemes megemlíteni a megelőzés szempontjából a benne lévő likopin nevű anyagot. Érdekes, hogy a paradicsom esetében hőkezelés hatására több értékes antioxidáns válik szervezetünk számára hasznosíthatóvá, mint nyersen elfogyasztva. A likopinnak csak alig öt százalékához juthatunk hozzá a nyers zöldségből, főzve vagy sütve gyakorlatilag a benne lévő összes antioxidánst képes kinyerni szervezetünk.

Nemrég orvosi feljegyzés is készült arról, hogy egy brit hölgy kurkumával „dúsított” étrend segítségével gyógyult meg a halálos betegségből. Kutatás bizonyítja, hogy a benne lévő aktív vegyület, a kurkumin gátolja a rákos sejtek növekedését, sőt csökkenti a daganatok méretét. Ugyancsak daganatgyilkosnak számít a gyömbér, amely különösen hatékony lehet a prosztatarák tüne­tei­nek enyhítésében. A népszerű fűszernövény gyulladáscsökkentőként is megállja a helyét.

Mindegy, csak színes legyen 

A szőlőből is a kék a jó

Kevésbé felkapott, mégis legalább ennyire hatékony a szabad gyökök ellen a vörös káposzta. A káposzták közül ebben legalább 36-féle antocianin található. Ez a festékanyag sikerrel veszi fel a harcot a daganatok ellen.

Egyes tanulmányok szerint néhány daganattípus ellen hatékonyan alkalmazták már a papájalevelet vagy az ebből készült kivonatot.
A terápia lényege, hogy az immunrendszert hívják segítségül, amely lelassíthatja a tumor növekedését testszerte. Hatását amerikai kutatók méhnyak-, emlő-, máj-, tüdő- és hasnyálmirigyrák esetében bizonyították.

Ugyancsak hasznos fitovegyület-tartalma miatt került fel listánkra a szőlő (különösen hatékonyak a kék fajták), amelyek bőven tartalmaznak ezekből a rendkívül hasznos növényi anyagokból. Megemlítendő, hogy legnépszerűbb őszi gyümölcsünk flavonoidtartalma miatt kordában tartja még a koleszterinszintünket, jótékonyan hat a légúti megbetegedések okozta panaszokra, és véd a kórokozók támadásaitól is azáltal, hogy immunrendszerünket erősíti.

A szőlőhöz hasonlóan szervezetünk igazi testőre lehet a fekete szeder is, amely –szintén antocianin-tartalma miatt – elfogyasztása után leszámol a káros szabad gyökökkel.

A barackmag fogyasztásának az európai kultúrában nincs hagyománya, mivel mindig úgy tudtuk, hogy a belseje ciánt is tartalmaz. Egyes amerikai kutatók viszont tudni vélik, hogy a magbélben található B17-vitamin nélkülözhetetlen a daganatos betegségek legyőzésében.

 

Az antioxidánsok fontossága

A szabad gyökökről túl sok jót nem hallunk, de nem is lehet. Azon természetes folyamatok eredményeképpen vannak jelen szervezetünkben, hogy lélegzünk, táplálkozunk, vagyunk. A gond akkor van, ha a szabad gyökök és az antioxidánsok egyensúlyában utóbbi marad alul. Ebben az esetben károsan befolyásolják a sejtek működését, sőt olyan olyan súlyos folyamatokat képesek beindítani, amelyek aztán daganatos betegségek megjelenését okozhatják.

Aschenbrenner Sándor

< Vissza a cikkekhez Megosztás a facebookon

Korábbi cikkeink

Együnk tésztát!Egészségünk érdekében elengedhetetlen, hogy táplálkozásunk is egészséges legyen, kiegyensúlyozott, tápanyagokban, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag étkezést folytassunk.
Megvannak az Év Testébresztői!A Coca – Cola Testébresztő Díj jelöltjeit megismerhették a nyár folyamán, folyamatosan lehetett rájuk szavazni is, most pedig kiderült, hogy kinek sikerült a sporttársain kívül a legtöbb embert megmozdítani a közösségi fórumokon, és ki az, akinek a pályázata leginkább meggyőzte a szakmai zsűrit!
TúlSúlyos lélek A legkönnyebb azt mondani egy kövér embernek, hogy egyen kevesebbet, és mozogjon többet. Az elhízott emberek 85–90 százaléka esetében rossz környezeti minták és szokások, valamint kommunikációs és önérvényesítési problémák állnak a túlsúly hátterében!
Egészséges erotika - Amiről feltétlenül beszélni kell A színvonalas és élvezetes szeretkezéshez az örömteli előjáték mellett a biztonságos védekezés is hozzátartozik. A lehetőségekkel és ezek érzéki alkalmazásával kapcsolatban Füredi Krisztián szexuálpszichológus és dr. Szuromi András nőgyógyász ad néhány megfontolandó tanácsot.
Az öt elemen alapuló táplálkozásGyógyító menü fából, fűből, tűzből...Ha nem az ételek kalóriájára, hanem energiájára figyelünk, változatosan étkezhetünk – és súlyunk sem lesz az ellenségünk. Ahogy a világegyetemet, úgy szervezetünket is az öt alapelem alkotja, irányítja. Amikor a fa, a tűz, a föld, a fém és a víz elem egyensúlyban van, testileg és lelkileg is egészségesek vagyunk. Ennek elérésében segít az öt elem tana szerinti táplálkozás.
Méregtelenítés első kézbőlA nagytakarítás nem csupán a lakásunkra fér rá rendszeresen, hanem szervezetünkre is, hiszen a régóta felhalmozódott méreganyagokat ki kell ürítenünk. Erre vállalkozott kolléganőnk, Kis Adrienn is, aki egy háromnapos léböjtkúrán vett részt.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

TestŐr Játék 63

https://www.szonyihotel.hu/