Minden nő lehet szép

A szépségápolás egyik ikonja, a 2004 áprilisában elhunyt Estée Lauder örökre megváltoztatta a kozmetikai ipar működését. Ma nők millió gondolnak hálás szívvel a magyar származású kreátorra. 

 

Josephine Esther Mentzer egy ragyogó szépségű magyar édesanya, Rose és a cseh édesapa, Max gyermekeként született. A szépségápolás iránt már korán elkezdett érdeklődni. „Egy tökéletes világban a lelkünk szépsége alapján ítélnének meg bennünket, tökéletesnek a legkevésbé sem mondható világunkban azonban a csinos nő előnyöket élvez, és általában övé az utolsó szó” – írta önéletrajzában (Estée, A Success Story, Random House, 1985). Estée-t (mely nevet a magyaros hangzású Esty becézéséből alakította ki) vegyész nagybátyja, John Schotz tanítgatta. Hamarosan saját vállalkozásba kezdett, a Schotz által készített termékekkel házalt szépségszalonokban és szállodákban. Négy bőrápoló termékkel és egy egyszerű felismeréssel – minden nő lehet szép – indult útjára. 1930-ban feleségül ment Joseph Lauderhez, aki ez után üzlettársa is lett. 1946-ban alapították családi vállalkozásukat. Értékesítői tehetsége révén 1949-ben standot kapott a New York-i Saks Fifth Avenue áruházban, majd olyan szaküzletekben, mint a Neiman Marcus, mely 1950-ben kezdte árusítani termékeit. A vállalat 1960-ban nyitotta meg első nemzetközi részlegét a londoni Harrodsban.

 

Minden nő lehet szép

Forradalmi újítások

Bár a bőrápolás képezte a vállalkozás alapját, Estée „orrként” is hamar elismertté vált világszerte. A vállalat 1953-ban dobta piacra a Youth Dew-t, melyet 1965-ben az Aramis, 1972-ben az Aliage, 1973-ban a Private Collection, 1978-ban a White Linen, 1981-ben a JHL, 1985-ben a Beautiful követett. Estée Lauder legfontosabb hagyatéka a hite: „Ahhoz, hogy eladjunk valamit, kapcsolatot kell kialakítanunk a vásárlóval.” Ő maga is sok időt töltött a pult mögött, filozófiáját és eladási technikáit megosztotta munkatársaival. „Nem úgy értem el mindezt, hogy reménykedtem benne és álmodoztam róla, hanem úgy, hogy megdolgoztam érte” – mondta gyakran. Figyelemmel követte céljai megvalósítását, ugyanúgy ellátogatott az unokája, William által vezetett manhattani Sohóban lévő Origins üzletbe, mint ahogy 1989-ben részt vett budapesti üzletének megnyitóján. A vásárlók általi tesztelés élharcosaként divatbemutatókon termékmintákat osztogatott, és különleges ajánlataival saját pultjaihoz invitálta a vásárlókat. Az ő ötlete volt a minden vásárlás mellé járó ajándék is: ingyenes mintákat adott a vevőt érdekelhető termékeiből. Első és legnagyobb szenvedélye a szépségápolás volt.

 

Több mint vállalkozás

A család legalább annyira fontos volt számára, mint az üzlet, e kettő pedig a vállalatban egyesül. Fia, Leonard 1958-ban csatlakozott a céghez, 1972-től 1995-ig Presidentként, 1982-tól 1999-ig CEO-ként, 1995 után Chairmanként erősítette a vállalatot. Estée másik fia, Ronald ma a Clinique Laboratories Inc. elnöke. Leonard felesége, Evelyn a vállalat rangidős alelnöke. Estée összes unokája a cégnél dolgozik: Aerin rangidős alelnök és kreatívigazgató, Jane a Clinique rangidős nemzetközi marketingalelnöke, Gary a Lauder Partners LLC igazgatója. Hat dédunokája van. Férjével, Joseph Lauderrel kétszer házasodott össze.

 

A legenda íve

Nagybátyja konyhában kavart krémjeivel kezdte, mára a nemzetközi vállalkozás 18 márka termékeit forgalmazza a világ 130 piacán. A szépségápolás nagyasszonyának munkásságát számos kitüntetéssel jutalmazták az évek során. Az Amerikai Üzletasszonyok Szövetsége (ABWA) az USA 10 legkiemelkedőbb üzletasszonya közé választotta. Szakterülete kiválóságaként elnyerte a Cosmetics Executive Women’s elnöki díját, a divat területén elért eredményeiért kétszer is megkapta a Neiman Marcus Awardot. A Parfümőrök Amerikai Társasága 1994-ben Estée-t tüntette ki elsőként Élő Legenda díjával. 2002-ben az Egyesült Államok Kereskedelmi Kamarája New York Export Assistance központján és a New York International Trade Alliance-on keresztül az év nemzetközi üzleti vezetőjévé választotta. Számos jótékonysági szervezetet, köztük több civil és kulturális kezdeményezést támogatott, például a versailles-i kastély restaurálását vagy több játszótér építését a New York-i Central Parkban. Nyugdíjba vonulása után is rendszeresen látogatta az üzleteket.

 

Szépség határok nélkül

„A »Minden nő lehet szép« szlogen semmit sem vesztett igazságtartalmából, amióta Estée Lauder kimondta” – mondta Jane Hertzmark Hudis, a márka nemzetközi elnöke. „Befogadó, inspiráló és általános igazság, mely világszerte vonzó a nők számára. A modern és univerzális szépség meghatározásaként elismerése annak, hogy a szépség számos formát ölt. Büszkén nyúlunk vissza alapítónk szavaihoz, és állítjuk reflektorfénybe az örökséget.” A márkafilozófia értelmében három új nemzetközi modell képviseli a céget: a francia Constance Jablonski, a kínai Liu Wen és a Puerto Ricó-i Joan Smalls. Mindhárman a világ legjobb divatfotósai és tervezői által ünnepelt modern, univerzális szépségek. Sokszínű és egyre szélesebb vásárlói bázist képviselnek, segítségükkel a márka új fejezetet nyit a szépségápolás történetében. Aerin Lauder stílus- és imázsigazgató szerint „Estée mindig is rendkívüli karaktereket választott a márka arcává. Olyan nemzetközi modellekkel visszük tovább ezt a hagyományt, akik megfelelnek a szépség modern meghatározásának”. Constance, Liu Wen és Joan szereplésével 2011 júniusában mutatkozott be a „Minden nő lehet szép” filozófiát is hirdető, új reklámkampány. A Craig McDean fotóján együtt szereplő három új modell a szép bőr iránti, etnikai hovatartozástól független vágyat testesíti meg. 2011 júliusától látható a márka „ikonikus” fotója is, melyen Hilary, Constance, Liu Wen és Joan fehér ruhában dimenzionálja az eleganciát, saját személyiségét és stílusát. Ezek a képek Estée Lauder örökségének modern értelmezéseként az üzletekben is hirdetik majd az új filozófiát.

 Minden nő lehet szép

 

A make-up művészete

A francia Tom Pecheux a párizsi csillogáshoz való rendkívüli érzéke révén vált keresett sminkmesterré. A 90-es évek elején mérföldkőnek számító reklámkampányai során az erős szexuális töltetű, ugyanakkor sebezhető nőiesség markáns megjelenítésével keltette fel a figyelmet. A meztelen és a fedett bőr ellentmondását középpontba állítva kizárólag csak a szem vagy az ajkak hangsúlyozásával, esetenként teljesen festetlennek tűnő arcok ábrázolásával ábrázolta üzenetét. Újításainak köszönhetően Pecheux lenyűgöző sminkkölteményeivel vívta ki a szakma elismerését. Rendszeresen publikál a legbefolyásosabb divatmagazinokban, legfőképpen a Vogue olasz, francia és amerikai kiadásaiban, a Vanity Fair és a V magazinban. Emlékezetes reklámkampányt tervezett olyan presztízsmárkák számára, mint az Yves Saint Laurent, a Givenchy, a Balmain, a Burberry, a Gucci, a Dolce & Gabbana, a Michael Kors és a Versace. Tom Pecheux 2009 októberétől a vállalat kreatív sminkigazgatója. Művészeti irányvonalként filozófiájával – a sminknek nem elfednie vagy kiszíneznie, inkább hangsúlyoznia kell az arcvonásokat – a modern szépségről alkotott elképzelését határozza meg.

 Váczi Laura

< Vissza a cikkekhez Megosztás a facebookon

Korábbi cikkeink

Férfiszépség női szemmelA jövő, de már a jelen kozmetikai cégeinek is ugyanolyan célcsoport a férfi, mint a nő. 
Vörös szőnyegen a zöld divatManapság a divat világában sem ismeretlen az újrahasznosítás, az újrafelhasználás és a hulladékminimalizálás fogalma. Van, aki azért alkalmazza, mert spórolni szeretne, mások a környezetvédelem jegyében újítják fel ruhatárukat és készítenek divatos darabokat kidobásra szánt kedvenceikből.  
Tégelyben a remény - Mennyire üzlet a szépség?A szépségipar globálisan 7 százalékkal bővül évente, azaz kétszer akkora mértékben nő, mint a fejlett világ GDP-je. A legnagyobb piacot ma Oroszország, Kína és Dél-Korea jelenti, de India is előkelő helyen szerepel, ahol a ránctalanító krémekből évente 40 százalékkal többet adnak el. 
StressztelenülA stressz a szervezet egészét rombolja, és a bőrön is otthagyja kézjegyét. Védekezzünk! 
Zöld kávétól pörög a napAusztráliában, az USA-ban és Nyugat-Európában már régóta hódít az instant zöld kávé keverék. Nálunk is egyre többen váltanak a hagyományos kávéról a könnyen elkészíthető és egészséges reggeli italra, ami élénkítő fogyasztószer is egyben.
A szerelem vakA mai vizualizált világban a nemi ösztönt főképp a minél tökéletesebb test látványa indítja be. Ezt nagyban befolyásolják a reklámok „emberképei”. De mi a helyzet azokkal, akik ezeket nem látják? Vajon csak a szemünk az egyetlen érzék(i) szervünk?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

TestŐr Játék 63

https://www.szonyihotel.hu/